how to overcome a broken heart? | Cik Siti

Monday 8 April 2013

how to overcome a broken heart?

assalamualaikum

sapa yang bercinta di luar sana? sila angkat tangan....
sapa yang bercinta tapi putus cinta? sila baca entry ini.....

ada 2 3 orang ni cakap, aku ni kuat....ada orang tanya macam mana aku boleh overcome a broken heart....korang maybe tak tau kehidupan aku masa aku dengan ex aku dulu...seriously, korang tak tau....if you know, i guess you will ask me like my friends asked....and aku pun tak sangka, aku boleh jadi macam sekarang ni.....so now, just wanna share dengan korang, macam mana nak overcome a broken heart.....


1 - minggu pertama korang break...seriously, that period was so hurt....sakit sangat wa cakap lu! then you decide that you will do anything for him/her...macam kena rasuk, sampai tak boleh pikir baik buruk....korang masa tuu hanya pikir kesan untuk masa yang singkat...bukan untuk masa yang panjang.....masa ni, korang rasa macam separuh sedar (perrrghhhh terbaik arhh penangan cinta yang dia bagi kat korang)....

and how to overcome the first period? 
be with your family and friends....tell them about your problem...if you don't want to tell your family, just find a friend that you can trust, luahkan kat diaorang....memang diaorang tak boleh nak buat apa2, but at least kita keluarkan semua masalah yang terbuku kat hati kita....seriously, akan rasa a little bit calm....at this period, menangis setiap hari itu adalah NORMAL.....kalau korang tak menangis tuu, maknanya, korang da boleh handle it la...so korang tak payah la baca next tips....huhu



2 - minggu kedua, korang akan rasa boleh bernafas sikit.....rasa macam da boleh terima kenyataan...but still dok menangis selang satu hari...masih lagi teringat kat dia....

how to overcome this?
pergi beriadah..kalau nak lagi best, pergi shopping or tengok wayang dengan member2....first period tuu tak digalakkan untuk keluar pergi tengok wayang bagai...satgi korang nangis tetiba pulak...al-maklumlah, emosi tak stabil katakan....lagi naiya kalau masa tuu dok tengok movie lawak, tetiba korang nangis...satgi orang ingat orang gila pulak....and tak salah kalau korang teringat pasal dia lagi.....it's NORMAL



3 - sebulan sudah berlalu....kalau korang still teringat kat dia...kalau korang still menangis....sila buat macam ni.......korang pikir balik benda buruk yang dia pernah buat kat korang...betapa kejamnya dia sampaikan dia sanggup tinggalkan korang, terkontang kanting.....and he/she don't deserve you tears anymore...seriously, wa cakap kat lu....dia memang tak layak untuk korang!



4 - simpan semua barang2 yang dia bagi dalam satu kotak...and seal kotak tuu....kalau ada gambar2 dalam laptop, korang letak dalam satu folder...dan jangan buka folder tuu...seriously, aku tau...sayang kalau nak buang.....aku pun buat macam tuu...simpan dalam folder....then 2 3 minggu lepas tuu, laptop aku rosak....kena format...semua benda hilang...that "useless" folder also gone....and same goes to the picture that i used to kept on the hard disk....sebab 2 3 hari sebelum laptop rosak, aku pergi transfer semua gambar dalam hard disk masuk dalam laptop.....tuu la kan... Allah nak tunjuk yang kami ni tak dak jodoh....abes semua hilang....


bulan kedua, ketiga dan seterusnya...hopefully korang da boleh terima kenyataan...dan boleh move on macam aku.....=)

and now, aku jadi orang yang langsung tak dak perasaan..maybe dulu aku banyak pikir perasaan orang...tapi sekarang, aku hanya pikir perasaan aku...keinginan aku....everything just for myself and my family...

aku tak pernah menangis pasal jantan tuu dah lepas aku janji ngan sahabat aku....sebab sahabat aku cakap,

  "ang menangis la puas2 malam ni...menangis la...tapi lepas ni, janji dengan aku...yang ang takkan menangis untuk sebab yang sama"...



it feels good when you move on....


"jodoh itu rahsia Allah...bersyukurlah kerana betapa hebatnya kuasa Allah sampaikan kita sendiri tak tau siapa jodoh kita....and we keep on asking for a solehah/soleh future wife/husband...for him/her to hold our hand to Jannah...insyaAllah"

(maybe ayat lintang pukang sikit....tak reti nak ber'speaking' tapi gatai jugak nak cakap omputih...huhu..maaf ya....)

hopefully apa yang nak disampaikan tuu, sampai la....


1 comment:

  1. ALhamdulillah tak penah rasa broken heart teruk....
    AJ break semua atas kerelaan hati sendiri....
    Then terus move on... =D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...