kesalahan ketika membaca al-Fatihah | Cik Siti

Friday, 17 August 2012

kesalahan ketika membaca al-Fatihah

assalamualaikum....

kat sini nak share dengan korang2 semua pasal kesalahan yang selalu kita tak perasan dalam bacaan al-fatihah.....

yang pasal mengaminkan setelah imam selesai membaca al-fatihah.....
maybe ramai da tau....dan ada ramai lagi yang tak tau.....

selalunya orang mengaminkan dengan menyebut AAAAAA MINNNN...."A" tuu selalu kita dengar orang akan menyebut dengan panjang...melebihi 2 harakat...

tetapi bacaan AA yang betulnya hanyalah 2 harakat.....AA MINNN.....



yang ni pulak cik siti baru tau...and nak berkongsi dengan korang.....
memang la kalau salah sebut satu huruf pun da jadi maksud lain kalau dalam al-Quran.....
tapi tak tau la plak...ini maksudnya kalau kita tersalah tajwid dalam surah al-fatihah.....

NAMA SYAITAN
1.DU LI LAH ( bila dibaca tiada sabdu ) sepatutnya DULILLAH
2.HIR ROB (bila dibaca tiada sabdu ) sepatutnya HI ROB
3.KIYYAU (bila dibaca tiada sabdu ) sepatutnya KI YAU
4.KANNAK (bila dibaca tiada sabdu ) sepatutnya KA NAK
5.KANNAS (bila dibaca tiada sabdu ) sepatutnya KA NAS
6.IYA ( dibaca tanpa sabdu ) sepatutnya IYYA..IYA bermaksud matahari

Dalam ayat ke-5 ,jika salah bacaanya akan bermaksud kepada matahari kami sembah dan kepada mataharilah kami meminta pertolongan”!!!!!!!!

tuu la, kita kena tau maksud dia...jangan main sebut ja....
ustazah cik siti dulu pernah cakap....kalau salah sebut setiap satu berkataan, salah tajwid....maka BERDOSA la kita...
tambah2 kalau baca al-Fatihah....setiap hari kita baca....sehari 17 kali kita baca....
kalau salah sebut macam mana?? da la membaca al-fatihah tuu WAJIB....
so, jangan la main2....take it serious k....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...