TUTORIAL : scrollbar for widget | Cik Siti

Tuesday 3 July 2012

TUTORIAL : scrollbar for widget

assalamualaikum and a very good morning brother and sister....

nampak tak perubahan blog aku??? warna aku kekalkan.....cuma aku letak pages and beberapa benda lagi aku ubah.....

kali ni aku nak ajar korang buat scrollbar...orang cakap buat scrollbar ni akan membuatkan blog kita nampak kemas.....hehe....ye la...kalau tak mesti panjang berjela kan kita punya blog tuu.....

step2 nak buat scrollbar :



1-korang gi kat template >> edit HTML >> expand widget (PENTING!!!)

2- ctrl + F and search korang punya widget title yang korang nak buat scrollbar ni....contoh macam aku nak letak kat bloglist aku...and nama bloglist aku tuu "gegurl + boboi ", so aku search la kat ctrl + F tuu "gegurl + boboi "

3- lepas tuu korang cari ni "<div class='widget-content'>" kat bawah words yang korang search tuu...around there la

4- gantikan <div class='widget-content'> dengan <div class='widget-content' style='overflow:auto; height:200px'> 

5- preview dulu k....tengok2 kot2 ada yang tak kena....

6- kalau semua da ok, SAVE!!!

and u r done...^_^
p/s : korang boleh letak scrollbar ni kat mana2 ja korang nak.....contoh : blog archieve, labels etc.....




1 comment:

  1. cik CT! i miss u!! SIAP bagi tutorial lagi tuh erkkk huhuhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...