burung merpati : BAHAYA | Cik Siti

Tuesday, 24 July 2012

burung merpati : BAHAYA

assalamualaikum....

korang kenal ke tidak burung merpati??

najis burung ni memang boleh membawa penyakit kat kita....
cik siti kalau pegi mana2 and ternampak ada najis burung (tak kesah la burung apa pun...bukannya ada cop ni najis burung merpati)...mesti tutup hidung....

hal ini adalah kerana najis burung mengandungi sejenis spora yang bernama "histoplasma kapsulatum"....
nama nya pun spora...so dia tersebar melalui udara la....

yang kita ni dok syok ja bernafas kan kan kan...sebab kita tak nampak spora tuu....ce kita nampak...confirm punya la kita tahan ja nafas kan kan kan.....

penyakit2 yang boleh dijangkiti daripada spora ni adalah meningitis dan juga histoplasmosis....(sila tanya encik google yer berkenaan dengan penyakit ini)....


so, kalau umah korang tuu adalah tempat untuk merpati duduk bertandang......pastikan la, najis burung tuu di basuh setiap hari......jangan buat sambil lewa ja k.....


p/s: tadi masa aku tengah cari info2 pasal ni...aku terbaca satu entry dari seorang blogger ni.....memang lawak abes la dia cerita pasal burung merpati cucu dia.....

nak baca?? klik SINI......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...