fakta tentang Vampire | Cik Siti

Wednesday 25 July 2012

fakta tentang Vampire


assalamualaikum....
sapa tak tau apa itu vampire, sila buat2 tau ye.....(tuu memang sah2 tak tengok cita twilight)...

okok....nak tau fakta pasal vampire???
jom baca ni



vampire dikaitkan dengan kelawar, naga dan wanita cantik. Vampire perkataan dipercayai telah diperolehi daripada vampire sama ada Hungary (sihir) atau upior Turki (sihir) atau dari nosophorus Yunani (pembawa wabak -). Sekumpulan Vampire disebut sebagai klac, kumpulan wanita, atau puak.


Beberapa cara yang biasa orang mengikuti menyimpan Vampire jauh ialah: mereka meletakkan benih sawi di ambang atau tergantung bersih menangkap ikan pada tingkap mereka menyimpan Vampire sibuk mengira biji benih atau lubang bersih nelayan itu sehingga matahari timbul. Pada zaman purba di Eropah, batu monumen biasanya dipanggil kuburan besar telah dibina di atas kubur untuk hentikan Vampire daripada datang kembali.


vampire tidak sentiasa mati, mereka adalah orang yang hidup menderita dari jenis penyakit. Penyakit ini dipanggil PORPHYRIA atau dalam kata-kata umum sebagai "penyakit vampire" atau "penyakit Dracula". Gejala-gejala umum penyakit ini adalah ketidakselesaan pada cahaya matahari atau rambut dalam kuantiti yang besar di seluruh badan. Dalam kes-kes yang teruk, pesakit mungkin mempunyai kotoran coklat kemerahan pada gigi dan akhirnya jadi gila. Masalah kesihatan ini adalah disebabkan oleh haematodipsia, hemeralopia atau sensitiviti kepada cahaya matahari yang disebut sebagai buta hari.


Vampire terkenal diketahui adalah Count Dracula, dan lain-lain vampire benar yang dikenali untuk kecantikan dan tarikan adalah Countess Elizabeth Bathory. vampire mempunyai citarasa dan tabiat yang berbeza. Mereka sangat suka darah, kulit, daging, kuku dan tulang. Sesetengah tumbuh rambut putih; penampilan perubahan dan malah boleh terbang.


Sebelum agama Kristian berkembang bawang putih, loceng, besi, benih, penyodok, pokok Rowan, cawangan hawthorn, garam, pudina, air yang mengalir dan lain-lain telah digunakan untuk menyimpan Vampire jauh tetapi selepas kedatangan agama Kristian air penghalau termasuk salib Vampire ', suci dan Ekaristi wafer.






teks di atas aku ada ubah sikit2...bagi korang paham dengan detail.....
SUMBER



penyakit PORPHYRIA tuu memang benar2 wujud....tak percaya? sila search google...and kat bawah ni aku share ngan korang beberapa gambar pesakit PORPHYRIA





1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...