Tips : how to get rid of acne | Cik Siti

Wednesday, 18 June 2014

Tips : how to get rid of acne

Assalamualaikum

kulit kayu manis mengecutkan jerawat dan pudarkan parut
kulit kayu manis juga boleh di gunakan untuk perawatan muka iaitu untuk masker. selain bertindak sebagai pemudar parut, kulit kayu manis juga bertindak untuk mengecutkan jerawat yang tumbuh di muka dan badan dengan membuat masker. 

this mask is homemade...super savers punya budget

what you need cinnamon powder (serbuk kayu manis) and also honey (madu)...serbuk kayu manis tu korang boleh beli kat Tesco...apa2 jenama pun boleh...aku beli tadi RM2.50 cam tu jenama Tesco =)

first step, you need to mix cinnamon powder wit honey...the ratio is 1:3....dalam erti kata lain, kalau korang guna sudu teh...so 1 sudu teh serbuk kayu manis...3 sudu teh madu....macam tu jugak lah kalau nak guna sudu makan, or senduk ka apa2 ja la yang korang guna untuk sukat ^^

then gaulkan sehingga sebati...then masukkan dalam microwave selama 20-30 saat...tapi kalau tak nak masukkan dalam microwave pun tak pa...tak kesah pun...

agak2 dah suam suam kuku, boleh la sapu kat muka....

ouh, jangan lupa...sebelum sapu, pastikan muka tu bersih ye.....

tunggu lah 10-20 minit cam tu....biar dia serap dalam muka..then basuh...it is better kalau guna air suam untuk basuh...then diakhiri dengan air sejuk...


macam ni lah rupanya bila korang dah gaulkan hingga sebati

CAUTION!!!
if korang rasa muka pedih...tak boleh tahan...sila basuh ok...dan jangan pakai dah...kalau muka korang sangat sensitif, dan korang tau korang punya kulit sensitif, JANGAN PAKAI...

madu pun ada khasiat dia jugak...

KHASIAT MADU :-
Madu boleh digunakan sebagai masker wajah untuk menghilangkan jerawat, bekas jerawat, serta mengurangkan kemerahan dan kerengsaan akibat jerawat.
Madu mengandungi sifat penyembuh semulajadi yang terdiri daripada enzim, antioksidan, dan anti bakteria yang boleh membantu membersihkan kulit.
Selain itu, madu merupakan pelembab semulajadi yang sangat bagus. Madu juga boleh mengurangkan kelebihan minyak pada kulit. Masker wajah yang diperbuat dari madu sangat bagus untuk orang yang mempunyai kulit sensitif.
by the way, kalau korang tak nak pakai madu pun boleh...gantikan dengan air paip...tapi nisbah dia kurangkan sikit...takut cair sangat nanti

SELAMAT MENCUBA ^_^



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...