How to treat Acne Breakout? | Cik Siti

Monday 2 June 2014

How to treat Acne Breakout?

Assalamualaikum

finally update jugak entry setelah sekian lama menyepi...hehehe
aku hilang kemana?
aku tetap di sini la....tak pergi mana pun...cumanya busy dengan study week dengan final.....(nanti aku update apa yang terjadi masa nak pergi jawab exam)

sekarang ni nak cerita serba sedikit pasal JERAWAT...alah, kawan rapat korang tu la....(ke aku sorang ja berkawan rapat dengan jerawat?) never mind la....

dah memang jadi lumrah seorang aku akan ada jerawat masa aku tengah stress...tapi kali ni jerawat tumbuh dengan begitu berleluasa sekali....mungkinkah kulit muka aku sekarang terlalu sesuai untuk pembiakan jerawat? OH NO!!!!

what i use to treat my acne?


1- Tretinon cream 0.05% (pakai waktu malam masa nak tidur ja...jangan pakai waktu siang! AMARAN!! sebab dia ada side efect kalau pakai siang)
2- Benzac AC 5
3- Doxycycline (antibiotic) tapi aku dah berhenti makan dah benda ni....sebab tak disiplin....sat makan sat tak makan...last2, berhenti terus...hee

ubat-ubat yang tersenarai kat atas ni di prescribe oleh doctor kat hospital k....kalau korang nak beli kat pharmacy pun boleh....harga dia kalau tretinon cream tu RM27 kot kalau tak silap..kalau korang suruh doctor prescribe kat korang...amik kat pharmacy spital, boleh dapat FREE!!!! hee

mula-mula guna tu, hoish, makin banyak jerawat yang tumbuh....lagi2 lepas aku tinggal antibiotic tu...memang teruk dah muka.....lepas 2-3 minggu jerawat makin kecut dan kering...sekarang problem aku adalah parut jerawat....

sebab jerawat dan parut jerawat ni lah aku dah jarang selfie...and dah jarang sangat upload gambar kat instagram....

sekarang ni just pakai baby powder ja...dah tak pakai compact powder bagai....kononnya nak bagi muka ni heal dulu la....moisturizer pun dah tak pakai...sebab kalau pakai, muka aku lagi berminyak....so stop using benda2 yang membuatkan muka lagi berminyak....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...