12 Healthy Tips During Ramadhan | Cik Siti

Monday 14 July 2014

12 Healthy Tips During Ramadhan

Assalamualaikum

Ramai dalam kalangan kita yang akan memberi alasan GASTRIK untuk meninggalkan puasa. Ni nak bagi sedikit tips kalau korang tu mempunyai gastrik. Sahur jangan tinggal ye sayang. Sebolehnya 10-15 minit sebelum bilal melaungkan azan subuh. Melambatkan sahur dan meawalkan berbuka adalah sunat.

One more thing, tidur selepas sahur adalah langkah tidak bijak. Please avoid doing that. Ini boleh menyebabkan pedih ulu hati atau heartburn. Orang cakap lepas makan, terus tidur boleh membuatkan anda boroi. Lagipun tidur balik selepas Subuh, boleh menyebabkan pintu rezeki tertutup. So bangunlah awal pagi, sahur dan terus solat Subuh. Selesai Solat, cubalah kita mengaji sehelai dua muka surat al-Quran. =)

Di bawah ini ada 12 Tips yang korang boleh amalkan semasa Ramadhan. 


klik gambar untuk tumbesaran

bagi yang selalu mengalami Heartburn atau orang kita selalu panggil pedih ulu hati, korang boleh mengamalkan Gaviscon.

How do it work?

 Gaviscon bertindak sebagai penghalang asid di dalam perut merembes keluar kembali ke dalam esophagus yang boleh menyebabkan heartburn.

Apa yang menyebabkan asid di dalam perut boleh merembes keluar masuk kembali ke dalam esophagus?


1- Cara anda makan
* Makan makanan yang besar boleh menyebabkan perut anda untuk menghasilkan terlalu banyak asid, yang boleh membawa kepada asidosis. Secara fizikal 'overfilling' perut yang dapat mewujudkan tekanan dan menyebabkan refluks asid. Ini boleh membawa kepada pedih ulu hati dan senak.
    * Makan tidak teratur atau terlalu cepat boleh bermakna bahawa tahap asid dalam perut tidak mempunyai masa untuk mengawal selia.
     * Makan pada jangka masa atau sebelum tidur boleh membuat ia lebih mudah untuk asid untuk melarikan diri semula ke dalam esofagus (paip makanan)


2- Jenis makanan yang anda makan
* Makanan berlemak cenderung untuk tinggal di dalam perut anda untuk lebih lama kerana lemak adalah lebih perlahan untuk dihadam. Ini boleh menyebabkan pedih ulu hati dan senak.
    * Makanan seperti coklat dan pudina mungkin mempunyai kesan relaxant pada sfinkter membolehkan asid untuk melarikan diri kembali. Ini membawa kepada pedih ulu hati.
    * Makanan pedas, bawang dan tomato boleh menyebabkan pedih ulu hati dan senak.

 
3- Jenis minuman yang anda minum
* Minuman berkafein dan alkohol cenderung untuk meningkatkan keasidan dalam perut anda.
    * Minuman yang sangat panas dan jus limau juga mungkin pencetus.
 
 
p/s : keep healthy during Ramadhan will you. Please don't make silly reasons just to not fasting.
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...