Recipe Crepe Cake | Cik Siti

Monday 1 December 2014

Recipe Crepe Cake

Assalamualaikum

Korang tau tak apa itu Crepe Cake?


Ha, ni la Crepe Cake. Tapi aku buat tertebal pulak. Al maklumlah baru first time buat. Mungkin lepas ni akan ada kali kedua dan ketiga kot. So stay tune la ^^

Meh nak kongsikan resepi Crepe Cake ni

Bahan-bahan untuk crepe :-
2 cawan susu (aku guna dutch lady)
2 cawan all purpose flour (aku guna tepung gandum je, sebab tak tau apa itu all purpose flour)
4 biji telur
3 sudu besar gula
2 sudu besar minyak sayuran
1/4 cawan mentega cair

Semua bahan-bahan tadi di BLEND

Lepas di BLEND, korang sediakan pan untuk memasak. Make sure non-stick pan ok! Then tuang sedikit mixture tu, buat macam telur dadar. TAPI MAKE SURE BUAT SENIPIS YANG MUNGKIN!!!! kalau tebal tak sedap. =)

Bahan-bahan untuk cream :-
2 cawan whipped cream
1/4 cawan gula (aku guna gula icing)
1 sudu teh esen vanilla

Untuk whipped cream ni, aku sarankan korang tengok youtube. But please be careful ok! Sebab whipped cream ni senang nak overwhipped. Aku buat haritu pun mula-mula tu tak jadi. Then buat kali ke 2.

Tips : bila korang pukul whipped cream guna mesin, then korang dah nampak macam ada bentuk pukulan kat cream tu, sila berhenti. Jangan dok whipped lebih-lebih pulak. Kang TAK JADI!!!!

Topping dia, ikut kreativiti masing-masing. Aku letak jem ja. Hoho. Kalau korang ada modal lebih, boleh letak buat strawberry kat atas tu. And kalau korang yang suka manis, boleh la lebihkan gula dalam whipped cream korang tu. Hee

SELAMAT MENCUBA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...