Medical Check Up | Cik Siti

Tuesday 9 December 2014

Medical Check Up

Assalamualaikum

Seperti semua orang yang nak masuk kolej/universiti, memang kena buat medical check up kan. Begitu jugak lah dengan aku.


Gambar di atas adalah sumber daripada diri sendiri. Tak dak maknanya nak copy paste orang lain punya. Satgi ada pulak orang cakap aku ambil dia punya gambar.

By the way, ini dah 3 kali aku buat medical check up (seingat aku la). First time buat masa nak masuk Matrikulasi, then nak masuk UM (unfortunately aku keluar dari UM masuk AUCMS, but use the same result) and this is the last one. Sebab next year nak sambung belajar. Lagi jarang la aku nak update blog.

Walaupun sebelum ni dah 2 kali buat medical check up, masih jugak nervous. Aku tak tau la kenapa. Memang ada darah gemuruh kalau pergi hospital ni.

Pengalaman aku buat medical check up, fuhhhh, lama gila. 3 jam kot buat. First UFEME (urine test), X-ray, gigi, mata, lastly general examination.

Apa yang aku boleh katakan sebagai ex-student medic adalah pemeriksaan yang dijalankan sangat la tak memuaskan. Like seriously, masa nak check gigi, the person at the counter memang tak friendly gila. Muka masam macam nak marah orang. Dah la cakap perlahan. Bila check pulak, doktor tak buka pun lampu. Dia ambil cermin tengok gigi tu, dia belek ke kiri dan ke kanan. Then FINISH. Wow, Fantastic baby. Padahal aku sorang ja pun patient dalam klinik gigi tu (still dalam klinik kesihatan).

Sebelum check mata, kena check tinggi, berat and blood pressure. Walaweyh, kena check sendiri kot. Hang agak-agak la, kalau orang yang datang sorang-sorang macam aku ni. Aku apa lagi. Ingat balik tinggi and berat yang dulu, then tulis ja. Then blood pressure buat sendiri. Nasib baik aku pernah buat guna yang pakai bateri punya. Kalau yang baru first time jumpa benda tu, naiya ja. Nak letak benda tu bukannya boleh main letak ja. Kena letak arrow yang ada kat calf tu kat salur darah (if you know what i mean). =_="

Yang paling aku tak puas hati bila pergi check kat doktor, dia letak dia punya stethoscope macam mau tak mau ja letak. I'm sure, she doesn't here anything.

Proses semua tu tak sampai pun 5 minit setiap satu. Yang membuatkan lama sangat, sebab ramai orang di certain-certain tempat.

Yang paling lawak sangat, bila balik rumah, tunjuk gambar x-ray kat mak aku, dia cakap awat nampak abnormal ja aku punya lung. Nampak hazy dia cakap. Aku bagitau la mak aku macam mana doktor tu check. Tengok X-ray aku pun tak sampai 30 saat, dah tarik turun. Hebat sangat ka apa mata doktor tu? Dengar denyutan jantung pun macam nak tak nak ja dengar. Apa, hebat sangat ka telinga doktor tu? I know, because I've learnt about it. Ini baru check ex-student medic boleh la kau buat sambil lewa. Kalau mu check pakar perubatan, and buat macam tu, last-last pakar perubatan tu yang check mu balik.

Treat people well, either they are medical people or not. Jangan la burukkan nama doktor tu. Buat malu ja kot.

Lagi satu jangan disebabkan ramai patient, kau ambil remeh benda2 macam ni. They come to you for a reason, people with no history of cough, came to you with coughing for the past 2 week, Dia pergi buat x-ray, tapi ko tengok 10 saat, apa yang ko jumpa? Tengok2 2 weeks after seeing you, the patient go to the emergency department because of difficulty in breathing. Bila dah buat investigation, tengok2 TB (tuberculosis). Naiya ja kat mu. Bila tengok x-ray yang dulu, memang ada tanda-tanda TB. (situation yang aku buat sendiri. Just bagi contoh kalau tak buat kerja betul2. Single sign yang diabaikan, habis la)

So, jangan ambil mudah pekerjaan doktor ni. =)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...