Sedih : Baru Aku Tau Perasaan Cikgu | Cik Siti

Friday 5 December 2014

Sedih : Baru Aku Tau Perasaan Cikgu

Assalamualaikum

Tajuk dah macam tajuk novel dah. Actually sekarang ni aku dah macam kureng sikit la nak tengok blog. Blog aku pun aku tak tengok, inikan pula blog korang. Sorry weh. Busy lately.

Ok, berbalik kepada topik kita malam ni. Bagi yang tak tau, aku ni ajar adik aku Form 4. Home tutor la kononnya. Benda ni jadi disebabkan aku nak cari kerja part time ayah aku tak bagi. Dia kata, baik buat Home Tutor kat Luqman (adik bongsu aku). Dapat la jugak gaji sebulan.

Nak jadikan cerita, baru-baru ni aku suruh la dia buat latihan Mathematics. Kiranya lepas aku ajar, aku suruh dia buat latihan dalam buku tu. Then bila aku check, tengok ada jawapan ja. Tak dak pun jalan kira ka apa. Macam GENIUS gila adik aku ni. Sedangkan aku yang dapat Mathematics A tiap-tiap tahun pun still kena buat jalan kira.

Tanya punya tanya sama ada dia tiru jawapan belakang ka tak, dia SENYUM ja. DAMN!!! patutla semua betul. Semua PERFECT. Dalam hati, dah fed up dah ajar dia. Tapi bila diingatkan balik macam mana aku boleh sampai ke tahap macam ni. Tak jadi la nak marah teruk-teruk.

Teringat aku masa Darjah 2 dulu. Selalu tak buat kerja sekolah Mathematics. Selalu kena berdiri atas kerusi. Bila cikgu tak nampak, aku curi-curi duduk. Hahaha. Ayah aku pun pernah marah sebab buku latihan banyak "Telinga Kera". Aku tak buat sebab aku tak paham. BAHAGI la selalu aku tak buat. Sebab masa tu bagi aku BAHAGI adalah topik paling susah kot.

Masuk darjah 3, dapat cikgu Mathematics yang sangat garang. Setiap hari dia akan tanya sifir. Sapa tak boleh jawab, dia akan cubit. Aku masuk darjah 3 dah jadi pengawas (ntah mcm mana boleh jadi pengawas pun tak tau la....sedangkan Mathematics pun tak reti). Bila dah jadi pengawas, reputasi kena jaga. So mau tak mau, kena la hafal sifir tu.

Masuk darjah 5 baru aku tau kemampuan aku dalam Mathematics. Benda ni jadi pun sebab tetiba cikgu announce "Siti Fatimah, awak dapat markah tertinggi Mathematics". Nerghhh, macam tak pecaya pulak. Tapi lepas tu la start aku dapat A dalam Mathematics, and tak pernah lagi dapat B, C , D selepas tu.


Ingat dulu, selalu ja tiru orang. Masa tu tak pikir apa pun perasaan cikgu yang ajar. Yang penting masa tu, kerja sekolah siap, sudah. Tak pikir pun effect dia. Cikgu sabar ja ajar anak-anak murid dia. Aku baru ajar sorang ja pun, dah nak darah tinggi bagai. Baru sorang yang tiru jawapan. Dah nak nangis. Rasa macam apa yang aku ajar selama ni tak masuk pun dalam otak dia. Rasa macam useless gila. Bukan aku suruh dia jawab dengan PERFECT. Sebab aku tau, tak ada yang PERFECT. Aku cuma nak dia paham apa yang aku ajar. Kalau tak tau, tanya. JANGAN LA TIRU JAWAPAN.

Kepada adik-adik di luar sana, tolong la jangan meniru. Kalau salah, cikgu tak marah pun. Kalau tak tau, tanya. Yang pasti jangan meniru. Korang hanya akan buat cikgu korang sedih lagi ada la.

sob sob sob

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...