Kenapa Bangsa Cina Lagi Maju Dari Melayu? | Cik Siti

Saturday, 4 April 2015

Kenapa Bangsa Cina Lagi Maju Dari Melayu?

Assalamualaikum.

Mungkin topik kali ni agak racist. Tapi, kena cakap jugak pasal topik ni. Not all Malay tak maju. Ada yang maju gak kan. Tapi kenapa lebih ramai Cina yang maju?

Cuba korang tengok, hampir 85% ekonomi Malaysia dipelopori oleh Cina. Mana pi semua Melayu? Sedangkan ni tanah kita.

Dari pandangan aku la kan. Kat bawah ni mungkin sebab-sebab kenapa Cina lebih maju dari Melayu.


 Majoriti bangsa Cina terlibat diri dalam perniagaan baik halal dan haram.Seperti kata Nabi Muhammad 9 per sepuluh rezeki adalah dari Perniagaan.Tapi malangnya Bangsa cina yang kebanyakan bukan islam merebut sunnah nabi manakala melayu kebanyakannya bila dipelawa untuk bisnes dan buat duit akan berkata bisnes nie penipu ada yang berkata sakit kepala la buat bisnes baik kerja saja

Majoriti berkata tak payah la kita nak buat duit banyak banyak bukan duit itu boleh masuk kubur pun

Akibat dari ayat di atas kita makin mundur dan ke belakang

Tahu kenapa??

Jika bangsa kita cari banyak duit dan kita mati duit itu boleh dijana bangsa kita masa akan datang dan boleh terus maju

Ini adalah kenyataan tahukah anda bangsa cina mempunyai pertubuhan kongsi yang menjaga bisnes dan pendidikan bangsa

Bila ada bangsa nya ingin meniaga atau teruskan perniagaan pertubuhan kongsi ini akan terus menyalurkan bantuan tahu sebab apa sebab bangsa nya tak berhenti cari duit bila mereka masuk kubur pun duit orang yang usaha masuk kubur tue bantu bangsa nya berjaya

Memang gila fakta saya tapi fikirkan jika anda dapat cari RM1juta dalam hidup anda dan tiba tiba anda mati anda boleh fikir untuk wakafkan duit anda untuk pendidikan bangsa melayu dan bila banyak bangsa kita berpendidikan maka ekonomi kita meningkat juga dengan wang kita cari itu bila kita mati kelak kita boleh beri pada bangsa kita yang ingin memulakan perniagaan

Jadi perlukah kita cari duit sebanyak mungkin walaupun kita akan masuk kubur.Jawapannya amat perlu 

Lagi satu bangsa cina mempunyai semangat bangsa yang begitu tinggi untuk meningkatkan bangsanya.Ia tidak akan membiarkan bangsanya hidup susah

Ini adalah kenyataan di Pulau Pinang kebanyakan bangsa cina di sini bila dah kaya mereka akan buka pelbagai perniagaan untuk bagi bangsa mereka pekerjaan dan duit

Manakala kita melayu yang kaya bukan semua yang bantu akibatnya bangsa kita banyak menganggur dan masalah sosial melayu makin teruk. Melayu sama Melayu pun boleh ada hasad dengki. hurmmm

Yang paling best saya lihat bangsa Cina mereka suka merebut bidang kemahiran dan sukakan subjek yang mencabar

Lihat sekeliling anda jika nak buat rumah nak apa pun bangsa ini yang senang dihubungi manakala bangsa melayu kita hanya sedikit yang ada

Teruskan berusaha dan jangan gentar

Kenapa mereka boleh, kita tak boleh? sedangkan kita manusia jugak. Cuma mahu dengna tak mahu ja.

Kita harus bangkit dan usaha jangan pernah putus asa

Usaha tangga kejayaan cari kelemahan anda dan perbaiki untuk jadi lebih hebat

Semoga berjaya amin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...