Melayu Vs. Cina | Cik Siti

Monday 19 December 2011

Melayu Vs. Cina

assalamualaikum and a very good afternoon...
sementara tunggu nasi masak, benda ni terlintas kat kepala otak aku.....Melayu Vs. Cina......mana pi India?? sorry okay.....sebab orang India tak berapa nampak sangat jurang dia dengan orang2 Melayu and Cina ni.....melayu dia kawan, cina pun dia kawan.....apa yang aku nak cakap kat sini adalah kenapa melayu n cina ni selalu nak gadoh......pernah tak dengar orang cakap "buat apa beli kat kedai cina, beli la kat kedai melayu, TOLONG ORANG MELAYU"

dan juga boleh dikatakan kebanyakkan melayu aku kutuk cina.....perkataan dia, korang tau kot*......


seriously aku memang tak suka orang gadoh.....tak kesah la melayu ka cina......sebab bagi aku, melayu, cina n india tuu, semua manusia jugak...ada jugak tuhan.....don't be mistaken k, cina n india is NOT YAHUDI....and YAHUDI pun terbahagi kepada dua, zionis and yahudi yang baik (aku tak tau nama dia).....

orang melayu pandai cakap...tapi tak reti nak buat.....kutuk2 pandai.....tapi tak maju2 pun......pastu bila orang cina dok naik, depa kata kerajaan tolong orang cina la apa la........if let say la kan, korang tengok kat clubbing, sapa yang ramai...aku rasa mostly melayu la kot....memang la ada orang cina....tapi agama kita (Islam) melarang pegi tempat2 macam tuu....tapi orang melayu, PEGI gak....ikut jugak apa cina buat......kot la nak ikut cara cina majukan bangsa diaorang...ni tak, ikut benda yang tak bermanfaat langsung.....

then tengok pulak kat jalan2 raya masa hujung minggu....sapa yang dok pi race moto??? MELAYU......sapa yang dok tunjuk2 moto or keta?? MELAYU.....cina ada ka??? tak dak kot.....orang cina just tunggu moto or keta tuu lingkop then bawak pegi bengkel diaorang, repair2 segala, DUIT MASOK....orang melayu, duit keluar sebab nak repair2 moto or keta....itu baru nak repair...belum masuk lagi duit yang kena bayar tiap2 bulan sebab beli keta mahal2......(tak abes bayar lagi la katakan)....haish...apa nak jadi ni......

aku bukan berpihak mana2...tapi aku rasa dah sampai masanya orang melayu kita bukak mata luas2.....jangan salahkan bangsa lain yang semakin maju....tapi salahkan diri sendiri kenapa kita masih tak maju2......


p/s : errr, macam sensitip ja isu ni.....tapi kalau aku diam, sampai bila2 pun akan jadi macam ni......nak bergadoh dengan bangsa lain...padahal duduk dalam satu negara.......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...