Dalam Beg Ada Beg | Cik Siti

Monday 7 December 2015

Dalam Beg Ada Beg

Assalamualaikum

People probably sleeping now. So, lets make this simple and short.


As you can see above, aku ada satu beg kecil ni. Aku letak duit syiling dalam ni, so that my actual purse tak berat dengan duit syiling sangat. Lagipun actual purse aku tu dah koyak rabak dah. Tak boleh nak hold too much duit syiling, kang bila nak bayar ja, terus berterabur duit syiling. 


So, here goes the duit syiling. Aku simpan semua duit syiling kecuali 50sen. Yang tu aku masuk tabung kalau ada. And takkan guna pun. Nak buat simpanan untuk masa kecemasan. Orang dok kalut simpan duit RM5, RM20, RM50 la. Untuk aku yang beginner and income yang tak berapa nak teratur ni, better aku mulakan dari 50sen dulu. Dah lama dah aku buat, cuma tak consistent, so dalam tabung memang tak berapa nak penuh lagi la. Huhu. But dalam masa sebulan ni, aku start simpan RM5. Nanti aku share macam mana aku simpan sampaikan aku sendiri malas nak korek tabung bila tangan ni gatal nak bershopping.

Ops, lari tajuk pulak. Ok, back to the topic, korang nampak tak ada satu lagi beg kecil dalam tu? Yang tu roomate aku bagi, sebab aku tengah cari bekas nak separate duit 5 sen. Dia tak guna, so dia pun bagi la kat aku.


5 sen yang aku ada banyak sangat sampai it annoys me. Sebab tu aku decide nak asingkan dia. Nanti bila pergi mana-mana, senang la nak cari. Orang cakap 5sen tu apa la sangat. But for me, it's different. 5 sen penting kot.

U know what, aku ni peminat sushi. So setiap kali aku pergi makan sushi, there will be like sen sen kat belakang tu. Aku akan bagi duit as a whole number la, sebab malas nak buka beg yang berisi syiling ni. And the waiter will say this to me "sorry kak, kami tak dak 5 sen". (lebih kurang macam tu la dia cakap). Sekali sekala tak pa la. Ni SETIAP KALI aku pergi makan kat situ, mestila dia cakap macam tu.

Then it makes me think. Bayangkan kalau 100 kali aku pergi makan kat situ, tak ka dah RM5 aku bagi free2 ja kat diaorang. 100 kali tu nampak banyak sangat kan. Tapi benda tu tak mustahil kot bagi aku yang peminat sushi ni. RM5 bukan sikit, banyak tu. Boleh beli nasi bungkus, kenyang untuk 1 hari. (mak aku cakap perut aku kecik. Makan sikit dah kenyang. Hahhaha)

So, terbit la idea nak letak 5sen ni dalam satu beg lagi untuk memudahkan aku bagi the exact amount of money that I have to pay.

Actually nak buat entry pendek ja. Tapi entah macam mana tetiba tengah dok taip, terus melalut pasal sushi bagai. Please forgive me. Huhu

So, lastly, assalamualaikum and good night. Have a sweet dreams (sometimes people will typo it as "have a sweat dreams". Tak tau la typo or memang they really don't know to differentiate sweat and sweet.)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...