dermatographism | Cik Siti

Wednesday 5 January 2011

dermatographism

assalamualaikum...
hurm... mesti korang tertanya tanya kan, apa benda la kat title tuu....huhu...
derma + to + graphism...
takkan derma organ kat graphism.....haish....apa da.....okok...meyh nak bagi tau....
dermato tuu dari perkataan dermatology....yang bermaksud satu cabang perubatan yang handle dengan kulit dan dia punya penyakit....kalau graphism tuu plak, dari perkataan graphic....ala, yang lukis2 tuu la.....
dermatographism ni sejenis penyakit kulit yang aku alami sejak tahun 2010....awal tahun...kira2 da setahun aku mengalami penyakit ni...huhu...penyakit ni tak teruk sangat la....symptoms dia macam gatal2....atau akan jadi merah and timbul...ala, macam nyamuk gigit la senang cita.....
gatal2 + merah tuu akan jd bila ada tekanan kat atas kulit tuu...contoh, kalau tercalar sikit kulit kita, ataupun, ada orang cubit kita, dalam beberapa saat, kulit kita akan jadi merah.,....dan akan terasa gatal....aku ada kaji pasal benda ni....dia disebabkan oleh banyak histamine yang release.....ok,aku da mula cakap saintifik....kalau nak tau lebih lanjut, search la kat google....senang ja cari sal tuu....
kelebihan penyakit ni :
kita leyh tulis kat kulit kita,tanpa pakai pen or pensel or sebagainya....n kalau time exam, tulis je kat tgn...kalau tertangkap, cakap la kat pengawas tuu "encik...saya tertulis benda ni semalam kat tgn saya...dan benda ni susah nak hilang....sebab dia penyakit..."
mesti lepas punya la....(hahha...jangan meniru aksi ini ye)
keburukkan penyakit ini :
korang akan rasa gatal...dan ingin menggaru sampai hilang.....tapi kan....makin digaru, makin gatal la jadinya....makin besar la merah tuu...haish....so, sabar je la....
ni, aku sertakan gambar yang korang boleh tgk.....






kadang2 orang panggil penyakit ni, skin writting.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...