Zahran : kajian dan testimoni | Cik Siti

Friday 28 June 2013

Zahran : kajian dan testimoni


Assalamualaikum....




Hasil kajian daripada seorang penyelidik daripada Universiti Malaysia Sabah, Profesor Ismail Abdul Rahman telahpun diiktiraf oleh Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia(LKIM) dimana beliau merupakan salah seorang penyelidik dalam Projek PembangunanIndustri Rumpai Laut Negara.

Profesor Ismail Abdul Rahman membuat penyelidikan rumpai laut.
Potensi Pasaran Rumpai Laut

Setakat januari 2009, telah dikenal pasti sejumlah 1067 jenis produk dapat dihasilkan dengan rumpai laut. Antara produk tersebut adalah sebagai bahan makanan kesihatan, perubatan, industri kimia, cat, kecantikan dan lain-lain. Permintaan (demand) rumpai laut adalah sangat jauh berbanding penawaran (supply), oleh itu potensi industri ini adalah sangat cerah.
Kajian Pure Marine Collagent Eucheuma Cottonni
Spesis rumpai laut yang paling lengkap dan serasi dengan tubuh badan manusia adalah Eucheuma Cottonni.
Komposisi Pemakanan Eucheuma Cottonni
Oleh: P. Matanjun, S. Mohamed, K. Muhammad & N. M. Mustapha (University Sains Malaysia, Sabah, University Puetra Malaysia, Serdang)
Serat Pemakanan, Karbohidrat, Protein, Asid Lemak, Garam Elektrolit, Garam Mikro, Vitamin B Kompleks, A, C, D dan lain lain lagi.
Serat Pemakanan: 25.05%


a) Serat Larut – 18.25% – Agar, Carrageenan, Sulfated Xylans dan lain lain lagi.
b) Serat Tidak Larut – 6.80% – Cellouse, Mannans.



Faedah Dan Aplikasi

Kebanyakan Serat Terlarut berkesan untuk merendahkan paras kolesterol dan paras gula dalam darah, amat sesuai untuk mencegah penyakit jantung. Serat Terlarut juga dilihat sebagai makanan yang mempunyai fungsi baik bagi mencegah gejala metabolisma gula, amat berkesan untuk mencegah Diabetes. Manakala kesan Serat Tidak Larut lazimnya mempercepatkan pergerakan saluran penghadaman.
Serat Pejal – 5.91%


Seperti kanji Floridean, Iso-Floridoside, Sorbitol.


Faedah Dan Aplikasi

Sorbitol dirujuk sebagai pemanis pemakanan kerana ia memberi tenaga 2.6 kilokalori (11kilojoules /gram). Ia juga bertindak untuk menarik air ke dalam usus besar bagi merangsang pergerakan usus serta pembuangan sisa pepejal. Amat berguna bagi pembersihan usus , khususnya untuk mencegah perut buncit dan obesiti.
Pakar perubatan menganggap perut buncit sebagai sarang penyakit! Semua penyakit bermula dari perut. Jika tembolok dilayan dengan sepenuhnya, perut yang besarnya hanya sebesar penumbuk, tidak mampu menjalankan tugasnya dengan sempurna, akibatnya, makanan tidak dapat dicerna sepenuhnya, malah akan terperap, mereput dan membusuk.
Hasilnya sembelit, nafas berbau, peluh berbau dalam jangka masa panjang wujudlah pelbagai penyakit kronik seperti Diabetes, Obesiti, dan kemuncaknya, Barah.
Eucheuma adalah sejenis spesis rumpai laut yang tumbuh liar dalam kelompok yang banyak terutamanya di negeri Sabah, Malaysia Timur. Ianya bleh didapati tumbuh dalam air yang tenang atau medium air yang bergerak perlahan. Kajian saintifik menunjukkan Eucheuma mengandungi bahan berguna yang boleh digunakan dalam proses asas bio-kemikal dan bio-teknologi. Teknologi memelihara dan membangunkan rumpai ini masih dibangunkan lagi untuk mendapatkan hasil yang tinggi dan kualiti yang terbaik


PROMOSI ZAHRAN BIO-

PUREMARINECOLLAGEN : KLIK SINI



SEBARANG PERTANYAAN, BOLEH CONTACT 0195509742 (CIKSITI) ATAU KE PAGE INI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...