10 kebaikan GARAM | Cik Siti

Saturday 9 June 2012

10 kebaikan GARAM


it's GARAM k...not GERAM

korang tau garam ni untuk apa selain penyedap makanan??? sebelum ni mesti selalu ja cakap garam ni hanya untuk membuat kita dapat darah tinggi....ahaks....sekarang baca ni....10 kebaikan garam....kebaikan k..bukan keburukan....


1. Menghalang semut
Taburkan garam di pintu, pada tetingkap dan tempat lain semut gunakan untuk menyelinap masuk ke dalam rumah anda. Ia adalah cara yang pasti untuk memastikan mereka keluar!

2. Membunuh rumput dan rumpai berkembang dalam keretakan di jalan masuk rumah anda
Letih kawalan rumpai jalan masuk rumah anda? Taburkan garam di atas rumput dan tuangkan air yang sangat panas di atasnya. Ini bukan sahaja satu cara yang sangat berkesan untuk membunuh tumbuh-tumbuhan yang tidak diingini, ia juga mesra alam dan murah.

3. Mengucapkan selamat tinggal kepada kutu
Jika anjing anda mempunyai kutu, hanya membasuh kandang anjing dan selimut mereka di dalam air garam. Jika anda bimbang anjing anda mungkin telah dibawa kutu ke rumah anda, hanya taburkan permaidani anda ringan dengan garam dan kemudian memberusnya. Biarkan selama 12 jam dan vakum teliti.

4. Angkat telur jatuh
Jika anda menjatuhkan telur di lantai dapur, taburkan garam pada keadaan kucar-kacir dan tinggalkan ia di situ selama 20 minit. Anda akan dapat untuk mengelap dengan betul.

5. Bersihkan tumpahan ketuhar dengan cepat
Jika pai atau buih kaserol lebih di dalam ketuhar, menuang segenggam garam di atas tumpahan. Ia tidak akan  bau dan yang paling penting, akan membakar kedalam kerak yang menjadikan keadaan kucar-kacir lebih mudah untuk membersihkan sebaik sahaja ia sejuk.

6. Clean brown spots off your iron
Simply sprinkle salt on a sheet of waxed paper, slide the iron across it and rub lightly with silver polish. Your iron will look like brand-new in no time.
7. Hapuskan tanda kotor dari periuk kopi anda
Isi dengan 1/4 cawan garam dan kiub ais sedozen.Gosok campuran di sekeliling, biarkan ia duduk selama setengah jam, isi dengan air sejuk dan bilas. Periuk kopi anda akan kelihatan jenama baru.

8. Pastikan cermin depan anda bebas fros
Mencelup span ke dalam air garam dan sapukan pada tingkap, dan mereka tidak akan fros sehingga walaupun apabila merkuri jatuh di bawah sifar.

9.Buang kulit kacang lebih mudah
Rendamkan pecans dan walnut di dalam air garam selama beberapa jam sebelum membuang kulit. Berbuat demikian akan membuat lebih mudah untuk mengeluarkan isi.

10. Titisan lilin
Jika anda rendam lilin baru ke dalam larutan garam yang kukuh selama beberapa jam, kemudian keringkan mereka dengan baik, mereka tidak akan menitis apabila anda membakar mereka.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...