perasaan : bedah mayat | Cik Siti

Wednesday 1 August 2012

perasaan : bedah mayat

assalamualaikum...

as u all know...aku ni medical student....so da sinonim dengan mayat....

sapa pernah dengar "nak jadi doktor ni kena tido ngan mayat"

sesungguhnya itu hanyalah auta (tipu) semata mata....mak aku kata tak ada pun kena tido ngan mayat...huhu...nonsense ja....hehe

tapi bedah mayat (bukan mayat yang bernama bedah) tuu memang kena la....sebab nak kena belajar organ2 tuu dengan lebih mendalam...so that kita boleh nampak real2 organ tuu.....

contoh macam salur darah...kalau kita tengok gambar, dia akan tunjuk warna biru (veins) and warna merah (artery)...macam ni

sememangnya la yang real2 tak macam ni...

mana ada salur darah kaler2 macam ni.....so kena la bedah mayat untuk tengok yang betul2 punya.....



perasaan aku bila disuruh bedah mayat?

perrrghhhhhhh.....mula2 tuu disuruhnya aku pegang tangan mayat tuu sebab member aku nak yang bedah dulu....
menggeletar jugak la aku pegang....tangan dia keras...al maklumlah...da lama...diaorang simpan dalam formalin (sejenis ubat pengawet)....masa ni aku boleh plak main2 dengan tangan tuu...(sebelum tuu...mayat ni complete ok...tak ada yang terputus tangan ke apa...semua anggota masih lagi "melekat" dengan badannya)....bila aku tarik (stretch) tangan mayat tuu, baru la boleh bedah....then aku lepaskan...tangan tuu pegi balik kat tempat asal dia...iaitu di sisi badan....so kena sentiasa tarik la...huhuhuhu....

then turn aku plak bedah...kali ni memang lagi menggeletar la aku.....haish.....scary la...tapi da lama2 tuu ok ja (sembang ja aku ni...nak ok tuu pun amik masa yang lama gak la)

ouh...tak di lupakan jugak....bau formalin yang menusuk ke lubang hidung memang tak boleh dilupakan....kitaorang kena pakai mask tutup hidung.....

huhu...

tapi apa2 pun tu pengalaman aku la sebagai seorang student medic...korang hadoo???

lecturer aku cakap...nak bedah mayat ni tak leh main2...kita kena niat untuk belajar...sebab diaorang ni sedekahkan mayat diaorang untuk study purpose..so kena serious la.....lepas aku set mind aku bedah mayat ni untuk study, memang da tak rasa takut la....kalau tak dulu, nak pegi tengok jenazah pun aku tak sanggup...sebab aku takut....sekarang tak pernah lagi la aku kena kacau ke apa ka selepas bedah mayat tuu...

p/s : mayat yang AUCMS beli tuu dari philipines.....

9 comments:

  1. blaja baik2 ea...huhuhu..scary gak tu.but tu la klbihan student medic :)

    ReplyDelete
  2. Best tu bedah mayat, teringat pulak dulu waktu dissection course. Cuma kitorang dulu lepas 2 minggu course tu exam, orally kira mcm viva la. Best sebab dapat dpt potong dari mula, start dari skin removal sampai la organs. Bau formalin memang tengik tapi 2,3 hari okay la tuh

    ReplyDelete
  3. first time bau cadaver celup dengan formalin
    fuh bau lagi tengik dari clorox

    ReplyDelete
  4. kalau dya tak sanggup..haha..tak sanggup nk bedah

    ReplyDelete
  5. huuuu.. korn boleh feel ape yg kamu buat tu... memang serammmm... menggeletar ape tah lagi kalo ade dgn mayat tu kan...

    korn pon ade dgr kalo nak jadi dokter kne la tidur ngan mayat.. tah ape2.... baik tdo ngan ju-on... ehhh.. hahahaaha

    ReplyDelete
  6. wah..hebat..!! MAYAT adalah faktor akak x nak amik medic wlpn jd best student biologi masa SPM..tu yg tersesat ke line engineering dan menyesallll... best of luck :) murni dan diberkati kerjaya doktor nie :-)

    ReplyDelete
  7. dulu cita-cita nak jadi doctor.. tapi rezeki kat bidang lain.. btw.. good luck 4 u

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...