3 Fasa Ramadhan | Cik Siti

Monday 7 July 2014

3 Fasa Ramadhan

Assalamualaikum


korang tau tak apa itu 3 fasa Ramadhan? apa korang ingat taman perumahan je ada fasa-fasa? Ramadhan pun ada la....

Ramadhan terbahagi kepada 3 fasa, iaitu :-

10 ramadan yang pertama adalah rahmat
10 ramadan yang kedua adalah keampunan
10 fasa terakhir adalah fasa pembebasan dari api neraka 




Keutamaan 10 Hari Pertama
Pada 10 hari pertama ramadhan telah diriwayatkan sebagai hari-hari diturunkannya rahmat dari Allah kepada manusia. Pada 10 hari pertama ini kita akan banyak mendapatkan limpahan pahala dari berbagai amalan-amalan yang kita lakukan selama berpuasa.


Keutamaan 10 Hari Kedua
Setelah melewati 10 hari pertama ramadhan, sekarang kita akan memulai fasa kedua bulan ramadhan atau fasa 10 hari pertengahan ramadhan dimana keutaman fase kedua ini adalah Allah banyak memberikan maghfirah atau ampunan. Inilah saat yang tepat bagi kita untuk meminta ampun atas dosa-dosa kita dengan memperbanyak dzikir dan meminta ampunan, meminta agar semua dosa-dosa kita di maafkan dan diterima tobat kita.
Tidak ada bulan-bulan lain yang sebaik bulan ramadhan, maka itu janganlah kita menyiakannya, agar kita tidak menjadi orang yang rugi.
 
 
Keutamaan 10 Hari Terakhir Ramadhan
Bulan Ramadhan merupakan momentum peningkatan kebaikan bagi orang-orang yang bertaqwa dan ladang amal bagi orang-orang shaleh. Terutama, sepuluh hari terakhir Ramadhan.
Sebagian ulama kita membagi bulan ini dengan tiga fasa: fasa pertama sepuluh hari awal Ramadhan sebagai fasa rahmat, sepuluh di tengahnya sebagai fasa maghfirah dan sepuluh akhirnya sebagai fasa pembebasan dari api neraka. Sebagaimana diriwayatkan oleh sahabat Salman Al Farisi: “Adalah bulan Ramadhan, awalnya rahmat, pertengahannya maghfirah dan akhirnya pembebasan dari api neraka. 
 
 
semoga Allah SWT menerima amal kebaikan kita insyaAllah =)
 
credit to : Hikmah Sejati 

2 comments:

  1. banyak y tahu ni..tapi banyak masjid y tinggal saf saje klu dah akhir2 bulan tu.. :P

    ReplyDelete
  2. insyaALLAH. semoga kite dapat semua kelebihan bulan ramadhan :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...