Tips : Cipta "Password" Yang Selamat | Cik Siti

Sunday 2 November 2014

Tips : Cipta "Password" Yang Selamat

Assalamualaikum

Cipta password yang selamat. Bukannya aku nak kata password korang tak selamat. Sebab aku sendiri pun tak tau apa password korang. Hee. Tapi make sure yang korang buat password selamat.

Bagaimana?

1- Buat satu perkataan yang panjang.
Contoh : akuanakpakdolahcucukepadatokmatlahirkatalaska

Nerghhh...panjang berjela...memang agak susah kan nak tulis kalau setiap kali kena letak password. Bila dah lama tu, korang akan biasa la.
(bare in mind. Ini bukan password aku)


2- Campurkan nombor dan huruf dalam password korang.
Contoh : akuanakpakkd0lahcucuk3pad4t0kmatlah1rkatalaska

Confirm korang sendiri pun boleh lupa korang punya kata laluan tu. Tak tau kat mana nak letak huruf, kat mana nak letak nombor. Hahaha.


3- Elakkan tulis password yang macam ini "AbC123" "passw0rd"

Aku rasa, ramai ja yang dok buat macam tu. Termasuklah adik aku. Tapi bukan apa yang aku tulis tu la. Kiranya password dia senang sangat. Huhu



Buat perkataan yang korang senang ingat. Dan bukan senang untuk orang lain ingat. Hee

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...