DI MANA CHEF- CHEF MALAYSIA??? | Cik Siti

Saturday 8 February 2014

DI MANA CHEF- CHEF MALAYSIA???

Assalamualaikum

 Now ..kebanyakkan fast food di seluruh malaysia termasuklah BLACKWOOD , The Manhattan Fish Market , Deep & dip , Secret recipe , Dunkin Donut , Big Apple , Papa rich, black canyon , ect...kebanyakkan ''chef'' diorg majoriti myammar and bangla...Where is Malaysian Chef??? can i know? n adakah diorang menggunakan parioriti yang BERSIH dan HALAL? MANA ASSC CHEF MALAYSIA (CAM) ?

MANA PERTUBUHAN JURUKULINARI MELAYU MALAYSIA (PJKMM) ,PERTUBUHAN PENGGUNA MALAYSIA??MANA LAGI YANG LAIN2 PERTUBUHAN? NI APA JADI NI?



ADA BETUL KA?????

Kira-kira 20,000 buah restoran dan entiti perniagaan yang berasaskan kekeluargaan mungkin akan ditutup ekoran keputusan kerajaan menaikkan bayaran levi pekerja asing daripada RM1,600 kepada RM3,600 setahun mulai 1 April lalu.

Kenaikan berganda levi berkenaan akan menaikkan kos operasi sesebuah restoran yang mungkin tidak dapat ditampung oleh pemiliknya dan peniaga lain.

Menurut Pengerusi Biro Aduan MCA, Wong Nai Chee, ketika ini pun perniagaan restoran-restoran itu merosot sehingga 30 peratus sejak enam bulan lalu.

"Kenaikan levi tidak akan menyelesaikan masalah pergantungan kepada pekerja asing sebab pekerja tempatan tidak mahu bekerja sebagai pelayan atau pencuci pinggan,'' katanya.

Kerajaan ketika pengumuman bajet mini bulan lalu menaikkan bayaran levi pekerja asing kepada RM3,600 setahun daripada RM1,600 mulai 1 April lalu yang dibayar oleh majikan.

Kenaikan itu bertujuan untuk mengurangkan pengambilan tenaga kerja asing ekoran kemelesetan ekonomi.

Bagaimanapun, ia tidak melibatkan pekerja asing dalam sektor pembinaan, perladangan dan pembantu rumah.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma), Datuk Jamarul Khan Kadir tidak menafikan akan berlaku penutupan restoran ekoran kenaikan kadar levi.

"Setiap majikan terpaksa membayar levi kira-kira RM13 sehari dan itu belum dikira kadar upah antara RM30 dan RM45 seorang. Ia akan menjejaskan bayaran untuk perkara lain seperti bil air, elektrik dan bayaran kepada para pembekal,'' katanya ketika dihubungi semalam.



SUMBER

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...