Study Tips : 4 Flat | Cik Siti

Wednesday 14 December 2016

Study Tips : 4 Flat

Assalamualaikum

Friends and lecturers always ask me, how I study. How 3 semester straight I can get dean list. And within does 3 semester, 2 of them 4 flat. Like seriously, I also didn't know how. It's my luck maybe.

And for 4 semester (baru ja habis sem 4, so result tak keluar lagi, that's why only state 3 sem ja ) I have been teaching my classmates. Macam dah buka kelas tusyen dah weh. Kiranya study week ja, muka ni la yang akan jadi cikgu mengajar.


So, now I will share my tips on how to excel during exam. 

1- Take the course that you like and passion in doing it.
= aku dari dulu memang suka gila kira2 ni (except for add math la). Biology aku memang kureng sikit. Masuk matrikulasi, amik Aliran Fizik. So, memang tak ada Bio la. Then maybe my parents nampak masa depan aku dengan menjadi DOKTOR yang mana aku tak berapa nak minat sangat, but I keep pushing myself to love it. Tapi akhirnya kecundang jugak. Sebab cuba bayangkan, kau study macam nak gila, tapi result either failed or just C. Memang disappointed gila. Then I dropped my medic's life. I took business management punya course. And now, here I am, dean list every semester, and I love making money. XD


2- Plan your time wisely
Macam aku, petang2 memang bukan time aku study. Aku punya time study adalah pada pukul 10 malam sampai habis apa yang aku target. Tapi sejak 2 tahun ni, memang aku akan selalu tidur awal. kiranya, dalam pukul 12 macam tu aku akan tidur dah. So, bila dah tau aku ni tidur awal, memang akan plan siap2 la if anything yang kena submit esok or yang nak kena study banyak, memang aku akan start awal sikit la from usual.


3- Study when you feel like it
= Apa motif kau study time kau memang rasa tak mau study. Melainkan time nak exam, memang nak kena push sikit diri ni untuk study. Macam aku, hari-hari biasa memang tidak la nak study. Memang honestly aku akan study time nak quiz, nak exam ja. But if lecturer ada bagi latihan, memang aku akan buat la and masuk la dalam kepala sikit2. So time nak exam, memang tak dak la nak struggle sangat. Alhamdulillah aku ni cepat tangkap, sebab tu la classmates aku ni akan minta aku ajarkan.


4- Teach others
= Jangan kedekut ilmu. Tak luak sikit pun ilmu tu kalau kongsi dengan orang. Yang ni memang aku tanam dalam diri. Kita tolong memudahkan urusan orang lain, Allah akan memudahkan urusan kita, Yes, memang betul pun. Sebab tu, bila aku dah ajar 2 3 orang member aku, aku akan suruh depa ajar member2 yang lain. Sebab aku nak bagi depa ni ingat. Kadang-kadang orang tak suruh pun aku ajar, tapi aku sendiri yang offer diri nak ajar. Sebab at the same time pun aku belajar sekali lagi.


5- Make notes
= yang ni tips untuk yang subject theory. Subject theory ni memang tak boleh nak buat apa dah. Kena baca, hafal dan paham. Selama ni aku study memang aku paham apa yang dia nak, baru la aku boleh hafal dengan senang. Kalau kau baca tapi tak paham, memang agak susah la nak menghafal benda tu. Basically notes yang lecturer bagi or dalam buku, memang warna sangan tak menarik, so what I always do is standby 5 different color of highlighters (aku beli kat Daiso ja pun RM5 untuk 5 warna), then when lecturer go through the pages, ko highlight ja la apa yang rasa patut.



Ok, aku rasa enough la kot 5 tips ni. Yang lain2 tu macam biasa la, Solat jangan tinggal, Doa dan lain-lain lagi la.

Ouh ya, ramai yang tanya, kenapa aku dulu tak perform ja masa medic. Well, back to the 1st tips. MINAT tu kena ada. Kalau tak ada minat, memang kau study macam nak gila, tak tidur malam, bawak kereta sambil tidur and accident still kau susah sangat nak dapat result yg bagus.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...